Khamis, September 29, 2011

Kongsi Sampai Mati..Ingat Sampai Mati..

Sekadar perkongsian bersama dan renungan untuk semua..ini bukan kali pertama,kedua dan ketiga jumpa orang yg macam ni.ntah kali ke berapa dah jumpa orang yg macam ni.kita cuba himpunkan semua dialog-dialog dari semua orang yg pernah lontarkan pada dan campurkan dan jadikan dalam satu bentuk dialog saja.apa yg orang-orang sebelum ini pernah lontarkan kata-kata semua lebih kurang sama je..tak ada kaitan dgn sesiapa pun sama ada yg masih hidup atau pun yg dah mati..renung-renungkanlah..kongsi sampai mati..ingat sampai mati

Satu situasi :

Si A : komen dalam gambar seorang perempuan dan cakap “ nampak lengan tu.tutup aurat sikit ”

Si B : kamu komen tu memalukan saya.nak tegur pun ilmiahlah sikit.ustaz-ustaz pun tegur ada cara

Si A : kenapa nak rasa malu pula?orang yg sememangnya berhak dan lebih layak lagi utk tegur kamu cara ilmiah ialah suami kamu.kamu tu adalah amanahnya dan tanggungjawabnya. setiap kesilapan,kesalahan dan dosa yg kamu buat sama ada secara sedar atau tak disedari oleh suami kamu,suami kamu yg akan tanggung dosa kamu lebih teruk lagi dari kamu.

Si B : kesian kat u…

Si A : buat apa kesian kat saya?tak perlu.kesian kat diri kamu sendiri tu dulu.kenapa nak rasa malu pula bila orang komen dalam gambar di facebook macam tu?kenapa pula cakap saya nak memalukan kamu bila komen macam tu?sebenarnya kamu tu sendiri yg dah memalukan diri kamu tu terlebih dahulu tau.letak gambar kamu yg tak tutup aurat tu tak rasa malu pula.pakai tudung elok dah cantik kemas tapi aurat lain pula terdedah dan tak tutup.itu maruah dan harga diri kamu.takkan tak rasa malu kot.kalu tanya kamu sendiri kamu nak ke orang lain tengok kamu punya tubuh atau bentuk tubuh kamu?mesti kamu pun akan jawab tak nak.dalam facebook tu bukan satu Malaysia je yg tengok tapi satu dunia yg tengok.takkan tak rasa malu kot nak tanggung dosa tu banyak dan bagi suami pula tanggung lagi dosa kamu tu?pikirlah elok-elok.tepuk dada tanya iman dalam diri

Si B : i kesian kat u..belajar di uia..boleh cakap macam tu

Si A : kesian?tak perlu kesian.kamu tu yg kena kesiankan diri kamu tu dulu sebab bagi orang tengok aurat kamu dan kamu pula sebarkan fitnah kepada siapa-siapa yg dalam facebook yg tengok gambar kamu yg tak tutup aurat.perempuan ini senjata iblis yg paling tajam.dengan kerana perempuanlah juga manusia boleh dapat kenikmatan dan ganjaran,kerana perempuan jugalah manusia boleh dapat bala,musibah dan azab.

Si B : tak komen apa-apa dan tak cakap apa-apa

Si A : alahai…tak perlulah kesian kat saya..kesian kat diri sendiri dulu

Si B : kenapa nak cari kesalahan orang?

Si A : siapa nak cari kesalahan orang?tak ada siapa teringin nak cari kesalahan kamu atau sesiapa.cuma kamu tu yg cari kesalahan dengan Allah.tak ke macam tu?bukan main pula sedap cakap kita nak cari kesalahan dia.habis tu,kamu tak pernah buat salah ke?kamu ni malaikat ke?dah letak gambar sendiri tak tutup aurat tu tak salah ke mengikut syariat?

Si B : bukannya aurat kamu.sibuk tepi kain orang buat apa?

Si A : iye betul..memang bukan aurat saya.tapi kamu ingat kamu je yg hidup atas dunia ni sbg perempuan?banyak je lagi perempuan lain atas dunia ni tapi boleh je jaga aurat tu dgn elok. banyak lagi perempuan lain yg cantik-cantik lawa dari kamu lagi tapi tahu je memahami apa itu erti menjaga aurat dan kesucian seorang wanita mengikut kaca mata Islam.

Si B : kamu nak kata saya ni perempuan tak sucilah ye?

Si A : saya tak cakap macam tu.kamu yg kata.tapi nak tanya kamu sendirilah.kamu letak gambar dalam facebook tak tutup aurat tu dan biar jadi public semua tengok tu dah kira suci ke?tak ke tu menambahkan lagi dosa pada diri kamu yg menghilangkan kesucian pada diri kamu sbg wanita?jadi kamu ingat bila seorang perempuan dah disentuh atau diperkosa ke dirogol atau berzina baru dikatakan perempuan tu tak suci macam tu?kamu salah faham

Si B : kubur masing-masing

Si A : iye betul..memang kubur masing-masing tapi malaikat yg nak tanya dalam kubur tu nanti malaikat yg sama juga..malaikat Mungkar dan Nakir..tak ada malaikat lain dah..kenapa?kamu tu special sangat ke bila mati nanti masuk dalam kubur malaikat lain yg datang jumpa dan tanya kamu dalam kubur nanti soalan kubur?

Inilah satu contoh senario yg selalu dah ada dalam masyarakat..sbg pengajaran :

1. Buat kaum lelaki yg dah bergelar suami,sememangnya kamu mempunyai amanah yg berat dan tanggungjawab yg besar Allah berikan kpd kamu iaitu isteri..gara-gara kerana isteri seorang suami boleh ke syurga Allah..gara-gara kerana isteri jugalah seorang suami boleh di humban ke neraka Allah terus.didiklah isteri-isteri kamu dgn sebaik-baiknya..mereka juga asal dari tulang rusuk kaum lelaki.

2. Buat kamu perempuan yg dah bergelar isteri,sememangnya kamu juga mempunyai amanah yg berat dan tanggungjawab yg besar iaitu suami kamu..gara-gara kerana kamu juga suami kamu boleh ke syurga.gara-gara kerana kamu juga suami kamu boleh di humban ke neraka Allah terus.dan gara-gara kerana kamu jugalah suami dan kamu boleh dihumban ke neraka Allah terus.sentiasalah minta didikan dan tunjuk ajr dari suami kamu lebih-lebih lagi tentang ilmu agama.

3. Buat kamu wanita,sudah jelas sememangnya tubuh badan dan susuk badan kamu itu wajib di tutup dan tak boleh dibuka aurat kamu tu sendiri sama ada sengaja atau tak sengaja.tubuh badan kamu tu hanya halal utk dilihat oleh suami kamu saja dan juga mahram kamu.jangan lupa apa firman Allah :


katakanlah kepada wanita beriman : hendaklah mereka menahan pandangannya dan kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali pada yang ( biasa ) nampak daripadanya.dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya,dan janganlah menampakkan perhiasnnya kecuali kepada suami mereka,atau ayah mereka,atau ayah suami mereka,atau putera-putera mereka,atau putera-putera suami mereka,atau saudara-saudara laki-laki mereka,atau putera-putera saudara lelaki mereka,atau putera-putera saudara perempuan mereka,atau wanita-wanita islam,atau budak-budak yang mereka miliki,atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan ( terhadap wanita ) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.dan bertaubatlah kamu sekalian kepad Allah wahai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung

( An-Nur : 31 )

4. Buat yg dah bergelar suami dan isteri,peliharalah keluarga kamu dgn baik.peliharalah isteri kamu,suami kamu dan keluarga kamu semua dari terhumban ke neraka.lebih-lebih lg jika seorang anak perempuan atau seorang isteri tak menutup aurat dan mendedahkannya sesuka hati,kamulah yg akan diheret oleh isteri kamu atau anak perempuan kamu ke neraka andai kamu sbg seorang ayah atau suami tak menegur kesilapan mereka.jangan lupa firman Allah :


wahai orang-orang yang beriman,peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu : penjaganya malaikat-malaikat yang kasar,keras dan tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkanNya kepada meraka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan

( At-Tahrim : 6 )

5. Bila ada org yg komen dalam laman sosial,perlu juga kita harus ingat bahawa itu pun adalah satu bentuk teguran dan peringatan pd diri sendiri.seharusnya perlu bersyukur kerana ada juga manusia yg berani menegur dan memperingatkan kita walaupun secara tak langsung melalu laman sosial.siapa-siapa pun yg tengok gambar perempuan ISLAM yg tak tutup aurat pasti akn rasa sedih dan akan komen walaupun tidak komen atau tegur secara langsung dalam laman sosial tp akan berkata di hatinya sendiri dan akan tawakal kpd Allah mudah-mudahan org itu akn berubah nanti.untuk apa perlu malu pd teguran org?teguran utk kebaikan.sama-sama trima seadanya.malu dgn sama-sama manusia ni hanya sementara saja tp malu dgn Allah bila buat dosa sampai bila nak menahan dan tanggung rasa malu tu?tepuk dada tnya iman dalam diri sendiri..jwb sendirilah


6. Kalau nak letak gambar dalam facebook ke atau tak kira apa jenis laman sosial skalipun, biarlah gambar yg sopan sikit.letak gambar sampai nampak aurat diri sendiri tu apa crita?bila ada org komen atau tegur,dikatakan kita nak memalukan dia..dikatakan pula kita nak mencari kesalahan dia.padahal hakikatnya diri sendiri tu yg tak sedar telah melalukan diri sendiri terlebih dahulu dgn meletak gambar yg terbuka aurat dan dalam masa yg sama juga diri sendiri tu telah buat kesalahan dgn Allah bila letak gambar yg tak tutup aurat.

7. Sebagai yg terakhir,bila kita bercakap dgn org yg lebih arif dan alim dalam bidang agama tak kira siapa-siapa pun,jgn pula kita cuba nak berlagak pandai menyombong seolah-olah kita tu dah alim sgla-galanya.padahal hakikatnya kita tu masih kurang arif.jgn ingat bila kita tu dah berpangkat besar,orang kaya atau orang yg ada pengaruh besar,kuat dan kredibiliti yg hebat,kita tu dah pandai dan alim segala-galanya.

Sama-sama saling ingat-memperingati..andai ada yg terlebih dan tersilap dalam diri masing-masing segeralah bertaubat sebelum terlambat..wallahu a'lam

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More