Selasa, Oktober 20, 2009

Al-Kisah ( Bah 3 )



Sambungan Hadis

Mereka berkata : Wahai Tuhan kami,sesungguhnya dulu mereka berpuasa bersama kami mendirikan sembahyang dan mengerjakan Haji.Lalu Allah berfirman kepada mereka : Keluarkanlah orang-orang yg kamu kenal kerana wajah-wajah mereka diharamkan ke atas api Neraka.Maka ramai yg dapat dikeluarkan dari Neraka. Ada yg sudah terbakar hingga separuh betis dan lututnya.Orang-orang mukmin itu berkata : Wahai Tuhan kami,tidakkah ada lagi yg tertinggal di dalam Neraka setelah Engkau perintahkan untuk dikeluarkan.Allah berfirman : Kembalilah.Siapa saja yg kamu temukan di hatinya ada kebaikan meskipun hanya seberat satu dinar,maka keluarkanlah dari Neraka.Jadi mereka dapat mengeluarkan ramai manusia.Lalu mereka berkata : Wahai Tuhan kami,kami tidak tahu apakah masih ada di Neraka seseorang yg Engkau perintahkan untuk dikeluarkan. Allah berfirman: Kembalilah.Sesiapa saja yg kamu temukan dihatinya ada kebaikan meskipun hanya seberat setengah dinar,maka keluarkanlah. Mereka dapat mengeluarkan ramai lagi manusia.Setelah itu mereka berkata : Wahai Tuhan kami,kami tidak tahu apakah di sana masih ada seseorang yang Engkau perintahkan untuk dikeluarkan.Allah berfirman : Kembalilah.Sesiapa saja yg kamu temukan di dalam hatinya terdapat kebaikan meskipun hanya seberat zarah,maka keluarkanlah.Bertambah ramai lagi yg dapat dikeluarkan. Kemudian mereka berkata : Wahai Tuhan kami,kami tidak tahu adakah di sana masih ada pemilik kebaikan.

Sesungguhnya Abu Said Al-Khudriy berkata : Jika kamu tidak mempercayaiku mengenai Hadis ini,maka bacalah firman Allah ayat 40 surah An-Nisa’ :


Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menganiaya ( seseorang ) sekalipun seberat zarah ( debu ). dan kalaulah ( amal Yang seberat zarrah ) itu amal kebajikan,nescaya akan menggandakannya dan akan memberi dari sisiNya pahala Yang amat besar.

Allah s.w.t berfirman : Para Malaikat telah meminta syafaat,para nabi telah meminta syafaat dan orang-orang mukmin juga telah meminta syafaat.Yang tinggal hanyalah Zat Yang Maha Penyayang di antara semua yg penyayang.Lalu Allah merangkum dari Neraka dan mengeluarkan sekumpulan orang yg sama sekali tidak pernah melakukan kebaikan.Mereka telah menyedarinya.Kemudian mereka dilempar ke sebuah sungai di pintu Syurga yg disebut Sungai Kehidupan.Seterusnya mereka keluar seperti tumbuhan kecil yg keluar selepas dari banjir.Bukankah kamu sering melihat tumbuhan kecil di celah-celah batu atau pohon,bahagian yg terkena sinaran matahari akan berwarna sedikit kekuningan dan hijau sedangkan yg berada di bawah tempat teduh akan menjadi putih?Para sahabat mencelah : Seolah-olah engkau pernah menggembala di gurun.Rasulullah s.a.w. terus bersabda : Lalu mereka keluar bagaikan mutiara. Di leher mereka ada kalong sehingga para ahli syurga dapat mengenali mereka : Mereka adalah orang-orang yg dibebaskan oleh Allah yg dimasukkan oleh Allah ke dalam syurga tanpa amalan yg mereka kerjakan dan juga tanpa kebaikan yang mereka lakukan.Kemudian Allah berfirman : Masuklah kamu ke dalam syurga.Apa-apa yg kamu lihat ianya adalah untuk kamu.Mereka berkata : Wahai Tuhan kami,Engkau telah berikan kepada kami pemberian yg belum pernah Engkau berikan kepada seorang pun di antara orang-orang di seluruh alam.Allah berfirman : Di sisiKu ada pemberian untuk kamu yg lebih baik daripada pemberian ini. Mereka berkata : Wahai Tuhan kami,apa lagi yg lebih baik daripada pemberian ini ? Allah berfirman : RedhaKu, lalu Aku tidak memurkai kamu selepas ini buat selama-lamanya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More