Isnin, Oktober 26, 2009

Al - Jassasah ( Pengintip Dajjal ) Bah 1


Hadis Sahih Muslim


Dari Fatimah binti Qais berkata : …..Aku telah mendengar muazzin memanggil ( seruan azan ) untuk solat.Aku pun keluar menuju masjid solat bersama Rasulullah s.a.w.Dan aku berada pada shaf wanita yg berada di belakang shaf lelaki.Setelah selesai solat,Rasulullah s.a.w. naik ke atas mimbar.Baginda s.a.w. tertawa dan berkata : Jangan ada yg bergerak.Hendaklah semua duduk di atas sejadahnya.Kemudian baginda berkata : Tahukah kamu mengapa aku mengumpulkan kamu? mereka menjawab : Allah dan RasulNya yg lebih mengetahui.

Rasulullah s.a.w berkata lagi : Demi Allah aku menyuruh kamu berkumpul di sini bukan ingin menakut-nakutkan dan bukan memberi khabar gembira.Aku ingin menceritakan kepada kamu bahawa Tamim Al-Dariy adalah seorang Nasrani,kemudian dia datang menjumpai aku dan memeluk Islam.Dia menceritakan kepadaku tentang satu kisah tentang Dajjal.Kisah yg dia ceritakan itu bersesuaian dengan apa yg telah aku ceritakan kepada kamu sebelum ini tentang Al-Masih Ad-Dajjal.

Tamim Al-Dariy menceritakan bahawa dia bersama 30 orang dari Kabilah Lakhm dan Judzam pergi ke laut dengan menaiki kapal.Lalu angin kencang datang bertiup dan ombak besar membawa mereka ke tengah-tengah laut yg luas.Kemudian mereka tidak dapat menghalakan kapal ke pantai sehingga mereka terpaksa berada di atas laut selama satu bulan. Akhirnya mereka terdampar di sebuah pulau di tengah lautan tersebut di saat tenggelamnya matahari.Di pulau yg tidak ada orang itu mereka berjumpa dengan seekor binatang yg sangat tebal bulunya sehingga tidak tahu jantina dan duburnya.

Mereka bertanya kepada binatang itu : Makhluk apa engkau ini?Lalu binatang itu berkata : Aku adalah Al-Jassasah.Mereka Tanya : Apa itu Al-Jassasah? Binatang itu hanya berkata : Wahai kaum sekalian,pergilah kamu ke tempat ini untuk menjumpai lelaki seumpama ini,sesungguhnya dia pun ingin berjumpa dengan kamu merindukan berita kalian semua.Mereka pun pergi ke tempat yg ditunjukkan oleh binatang itu.

Di sana mereka menjumpai seorang lelaki yg sangat besar dan tegap.Mereka tidak pernah melihat orang sebesar itu. Kedua tangannya terikat dengan lehernya,antara dua lututnya dan dua mata kakinya terikat dengan besi.Mereka berkata : Celaka kami ini.Siapakah kamu?Orang seperti raksaksa itu menjawab : Kamu telah mendengar cerita tentang aku.Sekarang aku pula ingin bertanya : Siapa kamu ini?

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More