Jumaat, Jun 25, 2010

Agungnya Syafaat Nabi Muhammad s.a.w. ( Bah 1 )


Dalam satu hadis yg panjang dari Abu Hurairah r.a. menyebut : Satu hari Nabi s.a.w. didatangi oleh seorang lelaki lalu Nabi mengangkat tangan dan tindakan itu membuatkan sahabat yg ada pada masa itu hairan dan terkejut.Lalu Nabi s.a.w. berkata : Aku adalah penghulu sekalian manusia pada hari kiamat nanti.Adakah kamu semua tahu dengan apa Allah menghimpunkan semua manusia bermula dari seawal-awal manusia hingga seakhir-akhir manusia pada akhir zaman nanti di satu tempat yg lapang?Maka pada hari itu nanti akan kedengaranlah mereka semua suara yg meminta dan menanggil-manggil.penglihatan manusia semua pada hari itu tertutup dan matahari akan menghampiri mereka sehingga menyebabkan manusia semua pada masa itu berada di dalam kesusahan,keperitan dan azab yg mereka tidak mampu tanggung dan tahan penderitaan.

Lalu pada ketika itu akan berkatalah antara sesama manusia : Tidakkah kamu semua lihat apa yg jadi pada kamu hari ini?Tidakkah kamu lihat apa yg menimpa kamu pada hari ini?Tidakkah kamu semua nampak dan tercari-cari siapa yg akan mensyafaatkan kamu kepada tuhan kamu? Lalu mereka berkata antara sesama mereka : Pergilah kamu kepada Nabi Adam.Maka manusia semua datang kepada Nabi Adam dan berkata : Wahai Nabi Adam,kamu adalah bapa kami,bapa kepada sekalian manusia di atas muka bumi ini,Allah menciptakan kamu dengan tanganNya dan meniupkan roh ke dalam diri kamu dengan rohNya dan menyuruh malaikat semua sujud kepada kamu,syafaatkanlah kami semua kepada tuhan kami.Tidakkah kamu lihat apa yg terjadi pada kami hari ini?

Jawab Nabi Adam : Sesungguhnya tuhanku ( Allah ) sangat marah dan murka padaku hari ini dengan satu kemurkaan yg tidak pernah Allah murka sebelum ini.Sesungguhnya Allah telah melarang aku dari menghampiri sebatang pokok ketika aku berada di dalam syurga tetapi aku mengingkari larangan itu.Jadi aku tidak dapat memberikan syafaat kepada kamu pada hari ini. Pergilah kamu kepada Nabi Nuh.Lalu mereka datang kepada Nabi Nuh dan berkata : Wahai Nabi Nuh,kamu adalah rasul yg terawal yg diutuskan di atas muka bumi ini dan Allah menyifatkan kamu sebagai seorang hamba yg bersyukur.Syafaatkanlah kami kepada tuhan kami.Tidakkah kamu lihat keadaan kami pada hari ini?Tidakkah kamu lihat apa yg telah menimpa pada kami pada hari ini?

Jawab Nabi Nuh : Sesungguhnya pada hari ini tuhanku ( Allah ) sangat murka kepadaku dengan satu kemurkaan yg tidak pernah Allah murka sebelum ini.Sesungguhnya Allah telah mengutuskan kepadaku kaum untuk aku berdakwah dan menyeru kaumku kepad Allah.Aku juga telah melakukan satu kesilapan dan kesalahan.Maka pada hari ini aku tidak dapat mensyafaatkan kamu semua.Pergilah kamu kepada Nabi Ibrahim.Lalu manusia pergi kepada Nabi Ibrahim dan berkata : Wahai Nabi Ibrahim,kamu adalah nabi Allah dan juga kekasih Allah dari kalangan penduduk muka bumi ini,syafaatkanlah kami semua kepada tuhan kami.Tidakkah kamu lihat keadaan kami pada hari ini?

Jawab Nabi Ibrahim : Sesungguhnya tuhanku ( Allah ) teramat murka kepadaku pada hari ini dengan kemurkaan yg tidak pernah Allah murka sebelum ini.Semasa aku di dunia dahulu,aku juga telah melakukan satu kesilapan dan kesalahan.Maka pada hari ini aku tidak dapat mensyafaatkan kamu.Pergilah kamu kepada Nabi Musa.Maka manusia semua pada hari itu pergi kepada Nabi Musa dan berkata : Wahai Nabi Musa,kamu adalah rasul Allah di mana Allah memuliakan kamu dengan risalahNya dan juga dengan kata-kataNya kepada manusia.Syafaatkanlah kami semua kepada tuhan kami.Tidakkah kamu lihat apa yg terjadi kepada kami hari ini?

Jawab Nabi Musa : Sesungguhnya tuhanku ( Allah ) sangat marah dan murka padaku pada hari ini dengan kemurkaan yg tidak pernah Allah murka sebelum ini.Semasa di dunia dahulu aku juga telah melakukan satu kesilapan dan kesalahan.Aku telah membunuh seorang manusia di mana aku tidak diperintahkan untuk membunuhnya.Pada hari ini aku tidak dapat memberikan syafaat kepada kamu.Pergilah kamu kepada Nabi Isa.Lalu mereka datang kepada Nabi Isa dan berkata : Wahai Nabi Isa,kamu adalah rasul Allah dan kamu bercakap dengan manusia ketika mana kamu masih berada di dalam buaian lagi.Dan kata-kata itu disampaikan melalui Maryam dan ditiupkan roh ke dalam Maryam.Syafaatkanlah kami semua kepada tuhan kami.Tidakkah kamu lihat keadaan kami pada hari ini?

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More