Ahad, Jun 28, 2009

Dialog Antara Rasulullah S.A.W. Dengan Iblis ( Bah 4 )

Soalan keempat Nabi “ Wahai Iblis!Apakah yang pertama engkau menipu manusia? ”
Jawab Iblis “ pertama sekali hamba akan memalingkan i’tikadnya imanya kepada kafir sama ada dari segi perbuatan,perkataan,kelakuan atau hatinya.Jika tidak berjaya juga,hamba akan menarik dengan cara mengurangkan pahala.Lama-kelamaan mereka akan terjerumus mengikut kemahuan jalan hamba. ”

Soalan kelima Nabi “ Wahai Iblis!Jika umatku sembahyang kerana Allah,bagaimanakah keadaan engkau? ”

Jawab Iblis “ Itulah sebesar-besar kesusahan kepada hamba.Akan gementarlah badan hamba dan lemah tulang sendi hamba.Maka hamba kerahkan berpuluh-puluh iblis datang menggoda seorang manusia pada setiap anggota badannya.Setengah daripadanya datang pada seriap anggota badannya supaya malas sembahyang,rasa was-was,terlupa bilangan rakaat,bimbang pada pekerjaan dunia yang ditinggalkannya,sentiasa hendak habis cepat solat,hilangkan khsyuknya.Mata sentiasa menjeling ke kiri kanan,telinganya sentiasa mendengar orang bercakap serta bunyi-bunyi lain.

Setengah iblis yang lain duduk di belakang badan orang yang sembahyang itu supaya dia tidak kuasa untuk sujud lama-lama,penat atau duduk tahiyat dan dalam hatinya sentiasa hendak cepat habis sembahyang.Itu semua membawa kepada kurang pahala.Jika iblis-iblis itu tidak dapat menggoda manusia,maka hamba sendiri akan menghukum mereka dengan seberat-berat hukuman. ”

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More